Pystyt kyllä

Uskallatko vaihtaa näkökulmaa?
Pidätkö huolta itsestäsi?

Pidätkö huolta itsestäsi?

Aikaisemmissa artikkeleissa kirjoitin aiheista Kuuletko itseäsi? ja Mitä sulle oikeasti kuuluu? Kun pysähdyt itsesi äärelle, seuraava kysymys voisikin olla, että pidätkö huolta itsestäsi?

Omien tarpeiden selvittäminen ei välttämättä ole yksinkertainen juttu, mutta väitän että keinot itsestään huolehtimiseen ovat verrattain yksinkertaisia meille kaikille. Riittävä ja terveellinen ravinto, kehoa ja mieltä hoitava liike, psyykettä ravitsevat ihmissuhteet ja miekäs tekeminen… Asioita jotka me kaikki periaatteessa tiedämme. Toteutus lopulta onkin sitten se hankalampi osuus. Itse olen lähestynyt asiaa miettimällä, mitkä ovat oman hyvinvointini kannalta ne kriittisimmat ja ratkaisevimmat tekijät. Ne osa-alueet, joita ilman hyvinvointini romahtaa kriittisesti ja toisin päin, ne asiat, jotka muuttavat vointini parempaan hetkessä.

Mitä asioita ilman et voi olla?

Mieti siis, mitä asioita ilman et voi olla? Mitkä asiat ovat sinun hyvinvointisi kannalta kriittisiä, elintärkeitä, mitkä toimivat sinun hyvinvointiasi kohentavasti mahdollisimman tehokkaasti. Toiselle se on terveellinen ruoka, josta saa energiaa ja nostaa vireystasoa sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän. Toiselle se on ulkoilu raittiissa syysilmassa, jolloin kroppa ja mieli saavat hapekasta ilmaa, rentoutumista ja virkistymistä sopivassa suhteessa. Joku saa valtavasti hyvää oloa meditoimisesta, rauhoittumisesta itsen äärelle ulkopuolisen elämän hälinän ulottumattomissa. Yhtä kaikki, pyrkimyksenä on saada kroppa ja mieli lähemmäs neutraalia olemisen tilaa, jossa ei olla yli- tai alivirittyneitä. Mikä asia tuo juuri sinut lähemmäs omaa keskilinjaasi?

Tekoja hyvinvoinnin eteen

Itsestä huolehtimiseen liittyy oleellisesti tekeminen. Kun olet pohtinut tarpeitasi, ja tunteita tarpeiden takana, voit miettiä toimintaa ja konkreettisia tekoja. Nyt on siis aika toimia. Tässä muutamia ehdotuksia omiin kokemuksiini perustuen, joita voit kokeilla. Kuuntele itseäsi ja tunnustele, auttaisivatko nämä keinot sinua lähemmäs keskilinjaasi, auttaisiko nämä keinot sinua huolehtimaan itsestäsi?

Kokeile näitä keinoja

Tietoinen läsnäolo

  1. Meditointi tai mindfulness. Jos asia ei ole sinulle tuttu, ota mahdollisimman matala kynnys asiaan tutustumiseksi. Lataa älypuhelimelle ilmainen sovellus, joka auttaa sinut alkuun. esim. suomalainen sovellus mindfulness harjoituksiin –> Mindfulness app Leena Pennanen. Tätä voin suositella omasta kokemuksesta, helposti ymmärrettävä ja helposti lähestyttävä sekä ilmainen sovellus.

Liike

  1. Liike voi olla raskasta tai kevyttä, voit valita itse mutta muista sopiva suhde molemmissa. Jo hetken venyttely rauhoittaa hermostoa, ja saa mielihyvähormonit esille. Myös hikilenkki voi toimia tässä, mutta kuuntele itseäsi tarkasti kumman tarpeessa olet.

Ravinto

  1. Älä haukkaa liian isoa palaa, eli suunnittele siirtyväsi kitukuurille tai dieetille seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Oikeastaan dieetillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ainoastaan sillä että saat hyvää ja ravitsevaa ruokaa. Se voi joskus olla suuri voisilmäpulla juuri uunista tulleena maitolasin kera tai ravinteita tasapainoisesti tarjoava mikrot ja makrot huomioon ottava ruokavalio yhden päivän verran. Pääasia tässäkin, että koet sen todella tuovan itsellesi hyvää oloa, ja vireyttä sopivasti.

Uni

  1. Päiväunet tai pitkät yöunet. Aina uni ei tule niin, kuin tahtoisit. Että nyt viikonloppuna on aikaa, ja nyt nukunkin pitkät hyvät yöunet. Ei välttämättä onnistu, vaan heräilet pitkin yötä ja lopulta aikaisin aamulla turhaudut ja nouset ylös sängystä päivän puuhien pariin. Salli silloin itsellesi päiväunet, aikainen nukkumaanmeno tai pitkään aamulla sängyssä köllöttely. Joka tapauksessa, lepää silloin kun sitä tarvitset.

Käytä luovuutta

  1. Unohda heti, että luovuus tarkoittaa piirtämistä, tai jossain erinomaisena olemista. Luovassa tekemissä tarkoitus on tekemisestä nauttimisesta, luomisesta, luovasta ajattelusta. Tätä voi olla esimerkiki kokkaaminen, leipominen, vaikka noudattaisit säntillisesti pullataikinan ohjetta, on se luovaa, uutta synnyttävää tekemistä! Valitse itse mikä luova tekeminen on sinulle mieluisinta, käsityöt, kirjoittaminen, laulaminen, tanssi, musiikin kuuntele, tekeminen yms. Mielestäni jokainen meistä tarvitsee keinon ilmaista itseään jonkin luovan tekemisen kautta. Etsi omasi kokeilemalla.

Hoitavat ihmissuhteet

  1. Seurustelu ja ihmisten kanssa oleminen auttaa kokemaan yhteenkuuluvuutta ja hyväksyntää. Seurustelulla en tarkoita kumppania, vaan kommunikointia ihmisten kanssa, olivat ne sitten tuttuja, uusia tuttavuuksia tai mitä tahansa kohtaamisia ihmisten välillä. Muista tarkistaa, että ihmissuhteesi ovat sinua hoitavia ja vastavuoroisia, tasapainoisia antamisen ja saamisen suhteen. Näin ne ovat sinua tukevia, hyvää oloa tuovia ihmissuhteita.

Sinä päätät

Muista, että kukaan toinen ei pysty määrittämään sinun tarpeitasi. Kukaan toinen ei tunne sinun kroppaasi, mieltäsi ja tarpeitasi paremmin kuin sinä. Voit kuulla ja havainnoida toisten neuvoja, ohjeita, tekemisiä ja tekemättä jättämisiä, mutta lopulta sinä olet se, kuka tiedät parhaiten mitä juuri sinä tarvitset. Sinä olet juuri se, kuka voi hoivata itseäsi lempeimmin, ymmärtävimmin, kannustavimmin kohti sinun omaa neutraalia olemisen tilaasi.

Kuvat: Pixabay

Mikä tekeminen auttaa sinua huolehtimaan itsestäsi? Onko se joku listasta vai jotain muuta? Pidätkö itsestäsi riittävästi huolta?

Pystyt kyllä.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.