Laitatko itsesi nukkumaan joka ilta?

Hyvillä iltatoimilla varmistetaan, että lapsi saa riittävän ja levollisen unen normaalin kasvun ja kehityksen kannalta. Mutta miten on meidän aikuisten laita?

Lapsiperheen iltatoimet ovat monelle tuttuja. ”On aika lopettaa leikit ja ryhtyä iltapuuhiin”, todetaan vanhempien toimesta lapsille monessa kodissa. Tulevaa yötä ja hyviä unia valmistellaan aikuisen toimesta tietoisesti ja sinnikkäästi, vaikka lapsi ei olisikaan samaa mieltä asiasta. Hyvillä iltatoimilla varmistetaan, että lapsi saa riittävän ja levollisen unen normaalin kasvun ja kehityksen kannalta. Mutta miten on meidän aikuisten laita? Laitatko itsesi nukkumaan joka ilta samalla paneutumisella ja priorisoinnilla kuin lapsesi?

Aikuisten iltarutiinit

Aikuisten maailmassa laadukkaan unen merkitys usein unohtuu. On helpompi venyttää rajoja oman jaksamisen ja terveyden suhteen, kuin ottaa riittäville iltarutiineille tarvittava aika. Älylaitteet ovat vetovoimaisuudessaan vastustamattomia, ja seuraavat sänkyyn aina viimeiseen silmänräpäykseen asti. Työasian vaivatessa sähköposti avataan ja ajatellaan että ”hoidan tämän vielä”. Kahvia on tullut juotua aivan liikaa ja liian myöhään illalla. Kierrokset ovat vielä aivan liian korkealla päivän kiireistä, kun huomataan kuinka paljon kello jo onkaan. Seuraavaksi kiirehditään sänkyyn ”että jaksaa sitten aamulla herätä”. Iltatoimet jäävät puolitiehen tai kokonaan tekemättä. Kropan ja mielen ei anneta laskeutua hyvään uneen itselle sopivalla tahdilla ja kierrokset jäävät päälle pitkäksi aikaa tulevaa yötä vasten.

Tietoa löytyy kyllä

Jokainen meistä tietää neuvoja ja vinkkejä, miten parantaa unen laatua. On suljettava älylaitteet riittävän aikaisin ennen nukkumaan menoa, raskasta liikuntaa ei saa harrastaa lähellä nukahtamisaikaa ja aterian on oltava juuri sopivanlainen nukumantin houkuttelemiseksi. Iltamyssyä ei kyllä sovi ollenkaan ottaa, sillä sehän ne loputkin unet vie, vaikka rentouttavalta aluksi tuntuisikin. Googlesta löytää loputtomasti vinkkejä ja tietoa hyvään uneen liittyen, mutta käytännön toteutus jäänee monella puolitiehen, jos toteutuu ollenkaan.

Miksi aikuisen on helppo unohtaa oman hyvinvoinnin peruspalikat, jotka ovat kuitenkin kirkkaana mielessä lasten kannalta ajateltuna? Käytännössä syynä taitaa useimmiten olla aika ja jaksaminen. Harvoin enää tiedon puute. Aika ja jaksaminen saattavat olla kortilla, vaikka haluaisi tilanteen olevan toinen. Stressin ollessa päällä, on jopa helppo unohtaa yksinkertaiset ohjeet ja neuvot hyvään ja terveelliseen elämään ylipäänsä. Tästä on varmasti jokaisella meistä jonkinlainen kokemus.

Käännä näkökulmaa

Haastan ajattelemaan asiaa toisin. Myös sinut on laitettu lapsena nukkumaan jonkun aikuisen toimesta. Vaikka kasvuolosuhteet ovat olleet minkälaiset vaan, on sinun iltatoimistasi ollut huolehtimassa joku aikuinen kun et ole itse niistä vielä mitään piitannut tai levon tarpeellisuutta ymmärtänyt. Joku on huolehtinut iltapesut, iltapalat ja hienoimmassa tapauksessa vielä peitellyt sinut sänkyyn, lukenut iltasadun ja toivottanut hyvät yöt suukon kanssa. Sanoisin, että tässä on aikasmoisen otolliset olosuhteet palauttavalle, normaalin kasvun ja kehityksen takaavalle yöunelle. Miksi et pyrkisi takaamaan yhtä otollisia olosuhteita itsellesi nyt aikuisena?

Se, mitä nämä otolliset olosuhteet itse kullekin ja missä elämäntilanteessa tarkoittaa mitäkin, on sinun päätettävissäsi. Toki lapsiperheissä jokainen ilta ei suju yhtä idyllisissä merkeissä, kuin edellä kuvaamassani tilanteessa, mutta ei tarvitsekaan. Tärkeintä on ajatus iltarutiinien taustalla; Nykyisen, tai entisen lapsen (eli sinun) terveyden ja hyvinvoinnin priorisointi arvoasteikon korkeimmalle paikalle.

kuvat Pixabay

Millaisia iltarutiineja sinulla on nyt? Tarvitse tietoa tai motivaatiota hyvien iltarutiinien toteuttamisen suhteen? Millaisia iltarutiineja sinulla oli lapsena? Oletko hyvä uni sinulle tärkeää vai toissijaista juuri nyt? Miten haluaisit asian olevan?

Pystyt kyllä.

Jaa ja tykkää somessa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *